Pressmeddelande -
Corporate Hacker - en överlevnadshandbok för intraprenörskap i storbolag
Dagens storbolag står inför många utmaningar. I tider av omställning kommer konkurrensen från helt nya bolag som med entreprenörskapet som grund försöker, och ibland lyckas, köra om de etablerade spelarna. Hur ska man som storbolag navigera i den här frågan? Det ger den nya boken Corporate Hacker svar på.
”Corporate Hacker – En överlevnadshandbok för intraprenörskap i storbolag” är skriven av Åsa Caap. Åsa är entreprenör, intraprenör samt grundare och fd VD för varumärket Our/Vodka som hon drev inom Pernod Ricard i flera år.
Boken riktar sig till ledare och intraprenörer i storföretag som vill skapa en intraprenöriell organisation och kultur samt lyckas med disruptiv innovation. Råden, eller ”hacksen” i boken ger en praktisk vägledning för hur man skapar en struktur och kultur så att intraprenörskap kan samexistera med övrig verksamhet i ett storbolag. De är användbara för alla organisationer som på ett framgångsrikt sätt vill starta och driva innovationsprojekt och startups eller integrera en förvärvad startup.
- -Under mina 9 år som intraprenör på Pernod Ricard insåg jag att om storbolagen ska bli framgångsrika på innovation och själva driva sin industris utveckling så måste de bli bättre på att skapa miljöer där startups och storbolaget kan samexistera under samma tak, säger Åsa Caap, som idag är verksam som rådgivare, konsult och föreläsare inom disruptiv innovation och intraprenörskap.
Boken ger bland annat svar på följande frågor:
- Hur företag kan främja och nära ett entreprenöriellt klimat
- De vanligaste fallgroparna och utmaningarna
- Hur man som storbolag på ett framgångsrikt sätt kan starta och driva disruptiva innovationsprojekt och startups, eller integrera en förvärvad startup.
- Praktisk vägledning för hur man skapar en struktur så att intraprenörskap kan samexistera med övrig verksamhet
Dessutom bjuds läsaren på många underhållande exempel från Åsas outtömliga källa av egna erfarenheter och misstag.
Åsa Caap blev utnämnd till Årets Intraprenör 2015 och blev listad som en av världens 1000 mest kreativa businessmänniskor av amerikanska tidningen Fast Company 2016. 2017 listades hon på Market Weeks ”Vision 100” list samt EatBigFish’s lista ”Challengers to watch”. Hennes artiklar har blivit lovordade och delade av Richard Branson. Corporate Hacker är världens första bok om intraprenörsskap som är skriven av en intraprenör med praktisk erfarenhet från att driva startups inom storbolag.
Sagt om Corporate Hacker:
”Alla företag idag behöver lära sig att vara bekväma med ständig förändring och förnyelse. Corporate Hacker är en mycket användbar handbok som inte bara ger konkreta råd utan som också inspirerar till hur man kan bygga en entreprenöriell kultur i en stor organisation.”
Helena Helmersson, VD, H&M Group
”Corporate Hacker tar upp ett mycket relevant ämne gällande alla de utmaningar som företag ställs inför när de försöker förflytta sig utanför sin comfort zone. Boken ger konkreta insikter och handfasta råd för både intraprenörer och företagsledare. Verkligen läsvärd!”
Klas Balkow, VD & Koncernchef, Axfood AB
“Väldigt inspirerande och mycket praktisk med applicerbara ramverk och många exempel. Jag kommer driva igenom flera saker redan nästa vecka i några av våra projekt som borde drivas som riktiga start-ups, med relevanta förutsättningar för att intraprenörerna och teamen ska lyckas!! Väldigt värdefulla råd, rekommenderar den verkligen.”
Johan Rosenberg, VP Commercial Division, Oriflame
”Förändringsvilja i större bolag handlar om att ändra kultur. Man kan åstadkomma mycket genom goda exempel, vilket gör att intraprenörer ska ha stora möjligheter att lyckas. Med Åsas ”hacks” så borde sannolikheten öka väsentligt – Read it & Do it…make change happen.
Johan Sjö, Styrelseproffs efter 25 år i nordisk industri
”Mycket läsvärt kring det oerhört svåra området disruptiv affärsutveckling i en existerande verksamhet. Guidar kring de svåra frågorna du måste ha svar på i förväg: kannibalisering på den existerande affären, hur hanterar du självständigheten praktiskt, finansieringslösningar och mycket mer.”
Louise Sander, VD, Handelsbanken Liv
“Åsa is the definition of intrapreneur, change agent, corporate hacker. Whatever you want to call it, legacy businesses can only benefit from her ideas in this book and also by hiring and empowering people like her.”
Brian Solis, World renowned Digital Anthropologist, Best-selling Author and Keynote Speaker
"This is a concise guidebook for intrapreneurs, entrepreneurs and corporate leaders who are looking to partner, incubate and launch a successful entrepreneurial venture within an existing corporate organisation. It cannot be overstated how important it is to set the ground rules early, ensure adherence, and hold both parties accountable within those rules, in order to give the venture the best possible opportunity for success."
Bryan Fry, Chairman & CEO, Pernod Ricard Winemakers
För mer information och frågor, kontakta:
Jimmy Sjökvist
Åsa Caap
+46708211765
Lava Förlag